Träningstips under coronakarantänen


Vi tänkte ge några träningstips under coranokarantänen. Vi blev tagna på sängen av detta virus. Vår vardag har förändrats och det kommer, av allt att döma, att vara så här under en längre tid. De som kan ska arbeta hemifrån och det gör att linjerna mellan arbete och hem suddas ut.

I kombination med att vi ska hålla avstånd till andra människor så skapas en isolering som kan leda till att vi mår sämre. Vi kan - och ska inte - återgå till våra rutiner gällande exempelvis träning. Att gå på gym i dagsläget rekommenderas inte.

Däremot så behöver vi röra på oss och vi behöver träning för att A) hålla oss pigga rent mentalt och B) hålla kroppen i skick. Dagliga promenader är viktiga och vi måste se till att få frisk luft i lungorna, komma ut och känna friska vindar. Givetvis med en tanke på de rekommendationer som ges av vår regering och givetvis med omsorg om våra medmänniskor. Håll avstånd och försök att hitta sträckor där inte så många andra går.

Gällande annan träning så finns det många som förknippar sådan med att den måste ske på exempelvis gymmet. Riktigt så är det inte. Faktum är att många övningar går utmärkt att göra även i den egna hemmet och som inte alls kräver några andra hjälpmedel än den egna kroppen. Vi tänkte gå igenom några sådana övningar här nedan.

Tips på övningar att göra i hemmet

Det viktigaste då det kommer till träning är att man inser att det fyller en funktion. Det handlar inte primärt om att skaffa dig en snygg kropp eller om att bygga specifika muskler.

Vid träning så frigör kroppen endorfiner och dessa gör oss både piggare och gladare. Vid en fysisk ansträngning så brukar man tala om att rensa huvudet. Det är också det som många idag behöver: vi behöver tänka på annat och även om vi sitter i karantän så kan vi - genom träning - förflytta tankarna till någon annan plats och därigenom få ett utmärkt verktyg att klara av vardagen.

Träning är alltid viktig, men just i dessa extrema tider så behövs den mer än någonsin. I synnerhet om man ser till vikten av att skaffa nya rutiner. Vårt råd är att du sätter upp ett litet schema att följa och att du tränar lite varje dag. Det kommer att göra karantänen lite lättare att uthärda.

Med detta sagt - här följer några förslag på övningar att göra i hemmet:

  • Övning ett - utfallssteg: Utfallssteg är en övning som tränar ben och rumpa. Fördelen med denna övning är att den dels inte kräver någon yta - du kan stå stilla på samma ställe och byta ben - och att den dels också går att göra jobbigare. Det sneare genom att antingen hålla i någonting tungt eller genom att exempelvis ha ena benet bakåt, vilande på en stol eller någonting annat. Hur gör man då? Övningen är relativt enkel. Du ställer dig i en stabil position, du har blicken snett uppåt och intar en stolt hållning med brösten. Därefter så tar du ett steg framåt och sänker kroppsvikten över benet och stannar till en stund innan du reser dig. Här kan du välja mellan att byta ben varje gång eller att köra flera repetitioner på samma; vilket är jobbigare.
  • Övning två - armhävningar: Klassikernas klassiker? Visst, en armhävning är en övning som alla känner till - men den är det av en anledning också. Övningen tränar bålen, brösten och armarna och den går även att variera- och modifiera på extremt många sätt. Du kan hålla händerna tätt, brett isär eller exempelvis stå på knutna nävar. Grundövningen är emellertid att du lägger dig på mage och reser dig upp på armarna. Tårna ska vara i golvet och magen ska vara spänd - rumpan kan puta lite uppåt. Därefter är det bara att metodiskt kämpa dig upp- och ned och låta bröstet nudda golvet - eller komma så nära som möjligt. Är det jobbigt så kan du göra armhävningar på dina knän; det passar bra för nybörjare.
  • Övning nummer tre - benböj: En övning som tränar ben, rumpa och rygg. Principen är enkel: Ställ dig med benen axelbrett isär. Blicka snett uppåt och ha lite svank på rumpan. Armarna - och händerna - kan du antingen fatta bakom huvudet eller korsa framför bröstet. Därefter är det bara att jobba dig nedåt - böj knäna och sträva efter att nå nittio grader i knälutning. Res dig upp och upprepa sedan övningen. Vill du så kan du givetvis öka tyngden och hålla i någonting som väger några kilo.
  • Övning nummer fyra - Plankan. Plankan är en övning som tränar dina magmuskler på ett påtagligt sätt. Du ställer dig i samma position som vid en armhävning, men denna gångs å sätter du tyngden på dina armbågar. Därefter så hittar du en stabil position där du håller en rak - så långt det är möjligt - linje från fot till huvud. Hur länge kan du hålla den positionen? Tävla lite mot dig själv!

Video - Träningstips under coronakarantänen

 

7 apr 2020