Starta Städfirma - tips & råd


Städbranschen har fullkomligt exploderat under senare år, vilket gör att den som står inför att starta städfirma kan vara i behov av några tips och råd. Sådana ska vi också ge, men först så ska vi också förklara varför branschen exploderat på ett så pass tydligt sätt och varför vi idag ser fler städföretag än tidigare. 

Det hör ihop med RUT-avdraget. Att man som vanligt privatperson kan dra av för arbete med hushållsnära tjänster har dels ökat efterfrågan och dels också fått städföretag att bli lite mer kundorienterade och allsidiga. Det senare kan innebära att en städfirma även inkluderar saker som tvätt, diskning eller varför inte barnpassning i sina tjänster – detta utöver det självklara; att städa.

Hur ser konkurrensen ut i din stad?

I och med att det handlar om en konkurrensutsatt bransch så bör man ha lite kött på benen innan man sjösätter sina planer på att starta en städfirma. Detta kanske framförallt om man tänker sig att göra detta i någon av våra större städer – Stockholm, Malmö och Göteborg – där allra flesta städföretag finns och att konkurrensen i och med detta också är stenhård. Där måste man verkligen ha en genomtänkt plan innan man gör slag i saken.

Men, vi ska även säga att det kan finnas en stor belöning i att starta en städfirma. Arbetet är spännande, arbetsdagarna innebär att man gör skillnad för någon annan och det kan, som sagt, bli en väldigt lukrativ affärsverksamhet på sikt.

Tänk på detta innan du startar en städfirma

Vi tänkte rada upp några snabba tips om hur du ska tänka och vad som kan göra just din framtida städfirma till det självklara valet för kunderna i den stad du bor i. Låt oss rada upp några av de råd vi har att ge:

  1. Brett eller smalt? En avvägning som måste göras är om just din städfirma ska specialisera sig på specifika områden eller om ni ska ha en lite mer spretig profil där det mesta inkluderas. Båda vägarna har klara för- och nackdelar. Säger vi att din städfirma profilerar sig på exempelvis byggstädning, trappstädning eller på butiksstädning så kan ni mycket väl bli den största aktören inom dessa områden och få igång en bra verksamhet med mer nischade kunder. Väljer ni däremot att inkludera hemstädning, byggstädning, fönsterputs, flyttstädning och så vidare – ja, då kan ni fånga upp fler kunder och genom detta också få igång en bra verksamhet. Vid det senare krävs emellertid mer jobb med exempelvis marknadsföring samt – generellt – fler maskiner och fler anställda.
  2. Skynda långsamt. Som inom alla branscher och verksamheter så gäller det att ta det lite lugnt i början. Det tar tid innan en verksamhet tar fart och man får vara beredd på att kostnaderna är lite högre än inkomsterna. Tänk även på att det kan vara sunt att inte förköpa sig – maskiner, verktyg, större lokaler, bilar – innan verksamheten kommit igång på riktigt.
  3. Ta hjälp. Överväg att ta hjälp direkt och försök att bygga upp långsiktiga samarbeten. Har du verkligen tid att sköta alla fakturor, skicka offerter, administrera löner, betala skatt och samtidigt jobba? Svaret är att du förmodligen saknar den tiden och att du med fördel kan anlita exempelvis en revisor i Stockholm som hjälper dig. Det kan du tjäna mycket på i slutändan. Fundera samtidigt på vilken bolagsform du vill driva företaget i. Annan nödvändig hjälp du kan söka efter kan vara exempelvis marknadsföring och då rekommenderas SEO – en tjänst som hjälper ditt företag att hamna högre upp i Googles sökmotorer. Alltså: syns där vanligt folk söker snarare än att exempelvis annonsera i dagstidningar – för högre summor.
  4. Bygg upp en marknad. Först och främst: finns det behov av ännu en städfirma i din stad och hur ska din kunna skilja sig från de andra? Kan du även tänka dig att ta uppdrag i närliggande städer? Gör upp en plan och undersök hur behovet ser ut. Då du väl börjat få kunder så är det viktigt att behålla dessa och få dem att rekommendera dig vidare. Det bästa rådet vi egentligen kan ge är således följande: Gör alltid ett så bra jobb som möjligt, gå den extra milen och sätt kunderna i centrum. Då brukar bollen sättas i rullning automatiskt. Lycka till!

Känner du att behöver läsa mer om hur man kan anlita en revisor i Stockholm? Läs då mer på: https://www.redovisningsfirmastockholm.nu.

22 aug 2019