Städblogg - allt om städning


RSS

Kontorsstädning Malmö - enorma fördelar

15 Feb 2024

I lite bistra tider så söker företag aktivt efter onödiga utgifter som kan dras in. En självklarhet, men problemet är att många gör direkt felaktiga val i den frågan. Det finns all anledning att se över vilka olika utgifter man har och vad man betalar för - och det gäller såväl i bättre som i sämre tider.

Ser man emellertid saker som exempelvis kontorsstädning i Malmö som en onödig utgift - ja, då är man ute på väldigt djupt vatten.

Kontorsstädning i Malmö är snarare något som fler företag borde utöka. Detta säger vi med en tanke på de enorma fördelar som finns med att regelbundet låta proffs städa kontoret. Vi tittar närmare på några av dessa här nedan och som följer:

  • Bättre arbetsmiljö. Ett rent och fräscht kontor är starkt bidragande till en bättre arbetsmiljö.
  • Ökad trivsel. Allt tyder på att mer frekvent kontorsstädning i Malmö leder till att personalen trivs - och då trivsel och prestation dessutom går hand i hand så finns det en vinst i slutändan. Trivs man på jobbet så kommer man också att leverera ett bättre arbete - något som i slutändan syns i omsättningen.
  • Minskar sjukdagar. En hygienisk och fräsch miljö gör att bakterier och annat försvinner. Det innebär också att kostsamma - och direkt onödiga - sjukdagar kan förhindras. Genom att anlita en professionell städfirma för en skräddarsydd kontorsstädning i Malmö där ett extra fokus läggs på exempelvis kök och toaletter så kan man också hålla personalen friska och kuranta.
  • Bättre intryck. Att man har exempelvis möten med kunder, leverantörer och eventuella investerare innebär att man måste erbjuda ett bra intryck. Det gör man inte i en smutsig miljö. Tvärtom: ser besökare att det handlar om stök, smuts och orena ytor så kommer den bilden att cementeras och rinna över på ert företag. Håller ni däremot rent och fräscht så blir detta intrycket ni ger till era besökare.

Hemstädning för ett skinande hem i Sundbyberg

16 Jan 2024

Njut av ett rent och fint hem utan att behöva lyfta ett finger själv. Ta hjälp av hemstädning i Sundbyberg som kommer varje vecka och utför sin magi i hemmet.

Det går inte att få fler timmar på ett dygn än vad vi redan har, men det går att lägga sin tid på andra saker. Något som alla måste göra i sina hem är att städa. Trots det tar det väldigt mycket tid och är dessutom ganska tråkigt, enligt många. När man redan dessutom lever sitt vanliga 7–4-jobb där man är hemma lagom till maten ska lagas.

För att sedan behöva sätta igång med att städa. Det är den enkla anledningen till att allt fler väljer att ta hjälp med städningen i sitt hem. Varför lägga sin tid på att städa, när man kan ta hjälp med den? Samtidigt som man själv då kan få andra saker gjorda i stället. Hemstädning är något många prioriterar idag för att få tid över till annat och slippa den tråkiga delen.

Få hjälp med hemstädning så ofta du vill

Hur ofta det behöver städas i hemmet kan vara högst individuellt. En del behöver hjälp med städningen en gång i veckan, andra mer sällan och kanske endast en gång i månaden. Det finns olika upplägg att göra, städfirman kommer så ofta man själv önskar. Man kan även välja att endast ta hjälp inför speciella tillfällen eller med storstädningar.

Fördelen med att ta hjälp med hemstädningen i Sundbyberg är att man själv väljer hur ofta de kommer. Man kan välja olika typer av städningar de ska utföra och även lägga till extra saker, som att tvätta fönstren. Har du önskemål om vad de ska fokusera på när de städar, så är det bara att säga det till städfirman.

För att kunna få mer information besök hemsida: hemstädningsundbyberg.se

Byggstädning Stockholm - frågor & svar

16 Jan 2024

Många tänker på vad som ska genomföras innan en renovering - och givetvis under densamma. Få lämnar emellertid en tanke på vad som måste ske efter att en renovering har skett. För att kunna genomföra en besiktning och för att kunna börja använda det rum där en renovering har utförts så måste en byggstädning i Stockholm ske.

En byggstädning i Stockholm sätter pricken över i:et och blir det sista du gör innan du börjar installera dig. Här nedan går vi igenom lite mer kring detta genom att svara på några vanliga frågor som ser ut som följer:

Kan jag genomföra en byggstädning i Stockholm på egen hand?

Ja, men var beredd på att jobba hårt. Det kan handla om en massa bråte som måste bäras undan - och det kan handla om att plocka bort allt från lister, kakel och annat material. Se till att ha tillgång till exempelvis säckar och se till att använda dig av en industriell dammsugare. Din egen kan gå sönder av det finkorniga dammet som kommer av slipning eller sågning - vilket är vanligt i samband med en renovering.

Inkluderas inte en byggstädning i offerten?

Ibland - ibland inte. Vissa byggföretag inkluderar byggstädning i Stockholm i den offert de lämnar - och där man även exempelvis kan ta hjälp med rivning innan projektet börjar. Vill du ha den hjälpen så måste du också säkerställa att det finns med i avtalet. Du kan inte begära att byggföretaget ska genomföra en byggstädning ner på detaljnivå. De plockar undan det värsta, men inte mer än så.

Kan jag anlita en städfirma för en byggstädning i Stockholm?

Ja, vissa städföretag erbjuder professionell byggstädning som utförs med hjälp av rätt utrustning och med ett tillvägagångssätt som borgar för effektivitet. Mycket av tanken med detta är att skapa en enkel inflyttning för dig, samtidigt som också en besiktningsman kan utföra sitt jobb på ett korrekt sätt. Kostnaden för en byggstädning i Stockholm kan du påverka i positiv riktning genom att använda ditt Rut-avdrag och dra av 50 % av den totala kostnaden. Vi skulle verkligen rekommendera den lösningen!

Ta reda på mer om byggstädning i Stockholm genom att besöka: sverenta.se

Effektiv kontorsstädning i Solna för ett fläckfritt arbetsutrymme

17 Nov 2023

Att upprätthålla ett rent och organiserat kontor är avgörande för att skapa en positiv arbetsmiljö. Många företag och enskilda, som Elin, har upptäckt fördelarna med att anlita professionell kontorsstädning i Solna för att spara tid och säkerställa ett smidigt arbetsflöde.

I en stad som pulserar som Solna är tiden en värdefull resurs. Att outsourca städningen av sitt kontor till dedikerade städexperter kan vara ett klokt beslut. För Elin, som hade sitt eget företagskontor, var tiden ovärderlig. Genom att låta professionella städfirmor hantera kontorsstädningen frigjorde hon tid att fokusera på sina kärnuppgifter och öka produktiviteten. Städfirmor i Solna specialiserar sig även på kontorsstädning och har den nödvändiga expertisen och utrustningen för att leverera högkvalitativ städning. Resultatet är ett skinande rent kontor som skapar en positiv arbetsmiljö.

Varför välja kontorsstädning i Solna?

Att anlita kontorsstädning i Solna innebär bekvämlighet och flexibilitet. Städfirmorna anpassar sig efter ditt schema och utför städningen utan att störa din arbetsdag. Elin, som hade bott i Solna i fyra år, stod inför utmaningen att upprätthålla renligheten i sitt eget kontor. Trots att hon älskade staden och sitt arbete, insåg hon att städning inte var hennes starka sida. Det var då en kollega, Maria, introducerade henne för konceptet med kontorsstädning.

Att outsourca kontorsstädningen visade sig vara en game-changer för Elin. Magin som utfördes av städfirman förvandlade hennes stökiga kontor till en strålande ren arbetsplats. Det bästa var att Elin inte ens behövde vara närvarande under städningen. Det var en problemfri lösning som frigjorde hennes tid och skapade en trivsam arbetsmiljö.

Professionell kontorsstädning i Helsingborg – Spara tid och energi

5 Jul 2023

Att hålla rent på kontoret är viktigt för både trivsel och produktivitet. Men det är inte alltid lätt att hinna med städningen själv när man har fullt upp med jobb och andra åtaganden. Lösningen? Anlita professionell kontorsstädning i Helsingborg till ett bra pris. Här är allt du behöver veta om varför du borde ta hjälp av en städfirma och hur du hittar den rätta för dig.

Spara tid och energi med kontorsstädning

Att städa kan vara både tidskrävande och jobbigt, särskilt om man har ett stort kontor eller flera arbetsplatser att hålla rent. Genom att ta hjälp av en professionell städfirma i Helsingborg kan du spara både tid och energi. Istället för att själv behöva lägga timmar på att städa kan du fokusera på det du är bra på – ditt jobb. Och när du väl tar en paus från arbetet kan du faktiskt ta en riktig paus, istället för att stressa över städningen som behöver göras.

Kontorsstädning – för en ren och trivsam arbetsmiljö

En ren och fräsch arbetsmiljö är viktig för trivseln och hälsan på arbetsplatsen. Men det kan vara svårt att hålla rent och snyggt på egen hand, särskilt om man har mycket att göra. Genom att anlita ett professionellt kontorsstäd i Helsingborg kan du vara säker på att ditt kontor alltid är rent och trivsamt att befinna sig i. Städfirmorna använder sig av professionella medel och redskap för att göra rent på bästa möjliga sätt. De är noggranna och ser till att varje yta blir ordentligt rengjord.

Så hittar du rätt städfirma i Helsingborg

Det finns många städfirmor i Helsingborg att välja mellan, så hur vet man vilken man ska välja? En bra start är att söka efter recensioner och omdömen på nätet för att se vad andra kunder tycker om olika firmor. Kolla också upp vilka tjänster som erbjuds och vilka priser som gäller. Försök att hitta en firma som erbjuder det du behöver till ett pris som känns rimligt för dig. Tänk också på att en personlig kemi mellan dig och städpersonalen kan vara viktig för att du ska känna dig trygg och nöjd med tjänsten.

Kontorsstädning i Stockholm - Flexibla och anpassningsbara tjänster

17 Jun 2023

Kontorsstädning i Stockholm erbjuder nu möjligheten att få ditt kontor skinande rent. Oavsett om du känner någon som behöver kontorsstädning eller om du själv är intresserad av att jobba med kontorsstädning, finns det alltid möjligheter. Att anlita en professionell städtjänst för kontoret har blivit en vanlig företeelse bland företag idag. I den här artikeln kommer vi att utforska fördelarna med kontorsstädning och hur det kan anpassas efter dina behov och preferenser.

Varför välja kontorsstädning i Stockholm?

Ett välstädat kontor är en viktig faktor för att skapa en trivsam arbetsmiljö och göra ett gott intryck på både hyresgäster och medarbetare. Genom att investera i kontorsstädning kan du vara säker på att ditt kontor alltid kommer att vara rent och snyggt. Städtjänsterna kan anpassas efter årstiderna och dina specifika önskemål, vilket ger dig både flexibilitet och valmöjligheter.

Flexibla alternativ för kontorsstädning

När du bokar kontorsstädning kan du välja att få det utfört så ofta eller så sällan som du önskar. Du har full kontroll över frekvensen av städningen. Dessutom finns det möjlighet att få städtjänster både under dag- och kvällstid, så att de kan anpassas efter företagets eller hyresgästernas behov. Om du behöver städning under helgen kan även det arrangeras. Många städföretag erbjuder en hög grad av flexibilitet för att möta kundernas krav och önskemål.

Anpassning efter specifika behov

Det är viktigt att notera att du inte stöter på några problem genom att variera dina önskemål. Städtjänsterna kan anpassas efter faktorer som exempelvis vädret eller antalet besökare på kontoret. Ibland kan det vara behov av en mer omfattande städning efter en firmafest eller ett större evenemang. Inga önskemål är för jobbiga eller svåra att tillgodose. Städföretagen strävar alltid efter att möta kundernas behov så mycket som möjligt. För mer information se stockholmkontorsstädning.se.

Professionell garagestädning i Göteborg - Håll ditt garage rent och tryggt

15 Jun 2023

Garaget är en plats där många förvarar sina bilar, verktyg och annat material. Men det är också en plats som lätt blir smutsig och ofräsch om den inte städas regelbundet. I den här artikeln tittar vi närmare på varför det är viktigt med professionell garagestädning i Göteborg och hur du kan prenumerera på tjänsten.

Varför är regelbunden garagestädning viktigt?

Garagets golv utsätts dagligen för smuts, olja, vägsalt och grus. Detta kan leda till att golvet slits ut i förtid om det inte städas regelbundet. Dessutom kan smuts och grus täppa till brunnar, vilket ökar risken för översvämning. Men det finns flera andra fördelar med regelbunden garagestädning.

Ett rent och fräscht garage är mer lockande för kunder som vill parkera där. Det ger ett tryggt och professionellt intryck, och det minskar risken för skadegörelse och klotter. Att städa garage regelbundet kan också hjälpa till att upptäcka eventuella problem eller skador i tid, vilket kan spara pengar på lång sikt.

Prenumerera på garagestädning i Göteborg

För att hålla ditt garage rent och fräscht kan du prenumerera på professionell garagestädning i Göteborg. Genom att prenumerera på tjänsten får du garaget städat regelbundet och när det behövs. Detta gör det enklare att hålla golvet rent och minska risken för skador.

Under höst och vinter behöver garaget oftast städas lite oftare på grund av vägsalt, grus och våta vägbanor. Priset för prenumeration på garagestädning kan variera beroende på storleken på ytan och hur ofta det behöver städas. Det kan vara en bra idé att ta in offerter från flera olika städföretag för att jämföra priser och tjänster.

Flyttfirma Lidingö - så hittar du rätt partner för flytten

5 Jun 2023

Att välja en flyttfirma i samband med en flytt i Stockholm är att välja en trygg, säker väg för att flytta bohaget från punkt A till punkt B. Fler och fler väljer också denna lösning snarare än att själv slita ut sig både fysiskt och mentalt med att organisera allt som hör en flytt till.

Men, det finns också en massa saker att tänka på. Hur vet du att den flyttfirma på Lidingö som du står inför att anlita verkligen är rätt företag? Det finns all anledning att ställa den frågan, tyvärr är kvaliteten väldigt varierande. Vi ska här nedan ge några snabba tips som kan vara skillnaden mellan rätt och fel flyttfirma på Lidingö och därmed också skillnaden mellan en strulig eller en friktionsfri flytt.

  • Erfarenhet. Ju längre ett flyttföretag funnits, desto säkrare är valet. Kan en flyttfirma på Lidingö visa upp en verksamhet som funnits sedan 90-talet så är det en rätt tydlig markör gällande kvalitet. Jämför detta med en firma som funnits i några månader. Konkurrensen är stor i Stockholm och kan en flyttfirma visa att man mött denna i flera, flera år så visar det på kvalitet.
  • Försäkringar. Många tänker sig att en flyttfirma på Lidingö per automatik kommer att ta ansvar om någonting händer. Det är långt ifrån sanningen. Om olyckan är framme så är det viktigt att det finns försäkringar som täcker skadorna på ditt bohag. Kolla alltid upp detta.
  • F-skatt. Lika givet är att företaget är registrerat för f-skatt och detta gäller i allra högsta grad om du tänkt dig att använda Rut-avdraget och dra av halva kostnaden på din deklaration.
  • Referenser. Hur nöjda kunder har man? Att läsa omdömen på nätet ger en del av sanningen, men den bör också kompletteras med att du ringer tidigare kunder. Finns det inga sådana? Då bör du välja en annan flyttfirma på Lidingö.
  • Kommunikation. Hur känns företaget att tala med? Får du fram det du vill ha hjälp med? Företaget ska veta ungefär hur stort bohag som ska flyttas och om det finns exempelvis tunga möbler. Du ska känna att dina uppgifter är värdefulla för flyttfirman och deras planering. Alla flyttar är olika.

Kolla in flyttfirmalidingö.se för mer information om flytt.

Relining i Stockholm räddar skadade avloppsrör

7 Dec 2022

Avloppsrör i äldre bostadshus i Stockholm påverkas av tidens tand och skadas av hyresgästers omilda behandling. Låt inspektera rören, kanske behövs relining.

Avloppsrör syns inte alltid men de finns. De röner inte någon uppmärksamhet förrän de börjar läcka eller om det uppstår proppar i dem. Då ger avloppsrören sig till känna med dålig lukt från golvbrunnar. Ibland rinner vattnet i ett tvättställ eller en disko inte ner tillräckligt snabbt.

Du äger några äldre fastigheter med hyreslägenheter. Din fastighetsskötare och du har varit flitiga med att informera hyresgästerna om vad de får spola ut i diskhoar, tvättställ, golvbrunnar och toaletter. Efterlevnaden är inte helt tillfredsställande. Och efter klagomål befarar du att fastigheternas avloppsrör skadats.

Relining – ett proffs gör infodring

Du kontaktar ett företag som sysslar med högtrycksspolning och relining av avloppsrör. Efter inspektion av rören får du en dokumentation av rörens tillstånd. Det finns skador och proppbildning, men det är inte nödvändigt med stambyten. Du får istället en offert från företaget som är känt för att utföra effektiv relining i Stockholm. Med relining slipper du riva ut skadade rör och hyresgästerna kan bo kvar under arbetet.

Relining är en metod som använts för att reparera rör sedan början av 1990-talet. Arbetet börjar med att rören spolas med högtryck. Därefter rensas rören från rost och avlagringar. Relining sker genom att en förstärkt och hållbar slang av plast monteras på insidan av rören med hjälp av tryckluft. När slangen är på plats härdas den mot väggen på olika sätt.

Anlita en flyttfirma i Stockholm

21 Sep 2022

Det finns en hel del att tänka på när det är dags att flytta. Hur transporterar man bohaget från sin bostad snabbt och smidigt? Hitta en flyttfirma i Stockholm!

De vanliga är att låna eller hyra en släpkärra och på så vis själv flytta sina ägodelar från en plats till en annan. Det blir billigare men tar längre tid då det ofta krävs flera turer fram och tillbaka. Dessutom behöver man människor som kan hjälpa till att lyfta ut från den ena bostaden och in i den andra.

Det var något som Anna gick och funderade på, då det snart var dags för henne och Lennart att flytta till sitt nya hus. Hon var så exalterad men samtidigt fasade hon för allt jobb det skulle innebära. Vore det inte enklare att bara hyra en flyttfirma och åtminstone slippa allt lyftande?

Flyttfirma förenklar en hel del

Hon tog upp saken med Lennart när de satt i soffan och nyheterna var slut. Det visade sig att även han funderat. Det var ju inte som om de hade oceaner av tid. Han tog fram datorn och klickade sig fram till en flyttfirma i Stockholm, och log generat, då det var uppenbart att han funderat en del.

Anna häpnade då Lennart visade en uträkning han hade gjort, inte bara med flytthjälp i Stockholm utan även flyttstädning. Samma företag hade båda tjänsterna. Då han redan planerat var det bara för Anna att säga ja. Nu hade en stor tyngd försvunnit från hennes axlar och de kunde börja njuta av sitt nya hus tidigare än planerat.

Ditt avlopp ska inte få sätta stopp

8 Sep 2022

Ordet VVS låter bekant men något du aldrig behövt reflektera över förrän du står hjälplös vid en stinkande vask med stopp i avloppet. VVS-installatör = hjälte!

Ett stopp i avloppet kommer med största sannolikhet som en oväntad och otrevlig överraskning. Då är det är en fördel att hjälpen finns lätt tillgänglig för flertalet kategorier av kunder, såväl för den privata bostaden som för fastighetsägaren och bostadsrättsföreningen.

Ytterligare en fördel för det akuta behovet av hjälp är att uppdragets storlek inte har någon betydelse när du vänder dig till en seriös VVS-firma. Prioriteringen ska vara att hjälpa kunden. Den ansträngning som krävs av dig kan vara så liten som ett ifyllt formulär. I gengäld kommer information och ett offertförslag. Säg bara ja, så har du snart fått den hjälp du behöver med att lösa upp stopp i avloppet.

Stopp i avlopp ska inte ge dig huvudvärk

Ett plötsligt stopp i avloppet kräver sin lösning, bokstavligt talat. För att bespara dig själv onödig energi och många svordomar, samt en ettrig huvudvärk, finns tjänster som innefattar allt från felsökning till reparation. Rör och VVS behöver underhållas. Man brukar rekommendera att de rensas var tionde år, det är dessutom snällt mot plånboken i längden att följa dessa rekommendationer.

En bra lösning för att förebygga ditt stopp i avloppet är att utföra stamspolning som regelbundet underhåll av rören. Stamspolning kräver dock planering. Behovet går att bedöma utifrån tecken som uppvisas, såsom en bubblande diskho, långsam avrinning, översvämning, dålig lukt, etcetera.

Viktig asbestsanering i Stockholm

10 Jun 2022

Bor man i ett hus från tiden mellan 50- och 70-talet är kontroll av asbest en bra ide. Vid fynd kan man anlita ett företag i Stockholm för asbestsanering.

Anna och Per hade köpt ett femtiotalshus utanför Stockholm. Huset var närapå helt nyrenoverat men inflyttningsklart och hade motsvarat alla deras drömmar. Det var bara ett av sovrummen kvar att fixa till, vilket var bra då de ändå skulle göra om det till barnkammare. De hade tänkt starta en familj så snart som möjligt.

Ivriga hade de börjat planera med detsamma. Väggen intill en liten garderob skulle rivas för att skapa lite större yta. Först hade de tänkt anlita en byggfirma men beslutade sig för att ta hand om renoveringen själva. Som tur var hade en kompis koll på att hus byggda på femtiotalet kunde ha asbest i väggarna.

Asbestsanering blev nödvändig i Stockholm

Vännen Erik, som hade kommit hem från ett år utomlands, blev förskräckt när han hörde om deras planer. Särskilt när han insett när huset var byggt. Under 50-, 60- och 70-talet byggdes nämligen många hus med asbest. Därför närmast beordrade han dem att kontakta ett företag i Stockholm som kunde utföra asbestkontroll och även asbestsanering.

Anna och Per litade på sin vän och kontaktade saneringsföretag. Mätningar gjordes och det visade sig att vännens misstankar hade varit rätt. Det var asbest i väggarna. Nu stod de inför en renovering som var större än de tänkt. Men kostnaden tog de gärna om det garanterade de kommande barnens trygghet. Läs mer på denna hemsida om varför asbest sanering är viktigt: www.asbestsaneringstockholm.nu 

Osäkra anställningar i städbranschen

1 Mar 2022

Städbranschen har vuxit sig enormt stor under senare år och till stor del kan denna tillväxt förklaras av Rut-avdraget. Att man som privatperson kan använda denna skatterabatt för hushållsnära tjänster - exempelvis hemstädning - och dra av halva kostnaden för arbetet har skapat en större marknad. Fler företag inom städbranschen har startats upp och detta har skett på både gott och ont.

Att fler arbetstillfällen skapats är en stor fördel. Fler företag innebär fler arbeten och detta var också ett av målen med Rut-avdraget. Men, det som även har visat sig är en baksida av myntet och detta i form av osäkra arbetsvillkor som, i många fall, dessutom strider mot vår arbetsrätt. Folk blir utnyttjade och i synnerhet kan man se att det gäller utländska medborgare. Det är också någonting som är svårt att kontrollera. Vem städar hos dig - vem städar på ditt kontor? Svårigheten senast illustrerat av flyttstädningen hos vår statsminister där en kvinna med utvisningsbeslut greps på plats. Om inte ens en kontroll görs där, var kan man då kräva att den utförs?

Oroväckande rapporter kommer hela tiden om löner som är långt ifrån de siffror som finns inom kollektivavtalen och just det senare är värt att titta närmare på. För, även om man vill göra rätt så kan det bli problem. Man kan efterfråga kollektivavtal hos den städfirma man anlitar och denna kan också svara jakande på den frågan - men i själva verket sakna ett sådant. Indirekt så bidrar man således till fortsatt uppmuntran av de osäkra anställningar som finns inom städbranschen - trots att man agerat i god tro och trott sig ha gjort rätt.

Mycket fusk inom städbranschen

Ett annat problem som många pekar på gäller bidragen till städbranschen. Det kan innebära att ett städbolag anställer en person som städare med subventionerad anställning. Konkret så innebär detta att staten tar en del av lönekostnaden och där grundtanken är att personen i fråga ska ges en möjlighet att - efter exempelvis sjukdom - åter ta sig in på arbetsmarknaden och få en normal lön. En god tanke, men det har också visat sig vara ett långt ifrån vattentätt system. Det som visat sig är att företag inom städbranschen missbrukar förtroendet och använder det i syfte att maximera sina egna vinster.

Enkelt förklarat: man anställer en person med subventionerad anställning och så fort denna anställningstid löpt ut så säger man upp personen - bara för att anställa en ny person med samma stöd. Det är naturligtvis fruktansvärt och förkastligt att detta kan ske och här krävs en rejäl uppstramning av både regler och kontroller.

Bättre verktyg för kontroller krävs

I många fall så kan man se att upphandlingar ligger bakom en del av problematiken. Som kommun eller exempelvis en statlig myndighet så tar man in anbud på olika tjänster där städning är en sådan. Man ska också välja det billigaste anbudet - vilket inte sällan också blir ett företag som erbjuder sämre villkor för sina anställda. Här kan onda cirklar skapas.

Det är en svår fråga att lösa. Klart står att städbranschen har stora problem och att det är svårt att kontrollera och följa upp alla företag. Men, man kan också - åtminstone som privatperson - använda logiken och ställa sig vissa frågor. Hur kan ett företag erbjuda så pass mycket lägre priser än ett annat? Hur ser personalomsättningen ut? Det senare är en viktig fråga: väljer folk att stanna länge på ett och samma företag så erbjuds man förmodligen villkor och löner som ligger i linje med vad man förtjänar. Städning är, som den pågående pandemin visat, ett samhällsbärande yrke. Det är dags att börja behandla det som ett sådant också.

Sexuella övergrepp - ett problem i städbranschen?

15 Dec 2021

Vilka branscher kunde egentligen slå sig för bröstet i samband med Metoo? Vilka kunde peka på en positiv kultur där alla anställda har samma rättigheter och där män i högre positioner inte använde sin makt för att utnyttja kvinnor? Sanningen är den att de flesta branscher har tvingats utvärdera sina egna kulturer och se sanningen i vitögat: vi har problem.

Vissa branscher har emellertid större problem än andra. Restaurangbranschen är den som många pekat på som allra mest problematisk och där exempelvis unga tjejer hamnar i situationer där trakasserier och sexuella övergrepp tillhör vanligheterna. En tystnadskultur som i kombination med sena nätter, alkohol och upphöjda män skapat en nästan ohållbar situation.

Att de flesta tjejer är yngre när de börjar i branschen är även det en bidragande faktor till problematiken: man ska, så att säga, tåla lite och ha lite skinn på näsan. Här finns otaliga exempel och skräckexempel återberättade inom ramarna av Metoo.

Stora problem inom städbranschen

Städbranschen är ett annat exempel på där kvinnor vittnar om en toxisk kultur. Detta oavsett var man städar. Det kan handla om städning hemma hos privatpersoner som kommer med sexuella anspelningar och inviter, det kan handla om städning på företag där samma beteende äger rum och det kan handla om städning i offentliga miljöer, på Finlandsfärjor eller städning på hotell - i synnerhet där. Problemen finns överallt och rapporter och vittnesuppgifter kan handla om allt från sexuella trakasserier vidare till övergrepp och en ren våldtäkt.

En kvinna som arbetar med städning är utsatt, hon arbetar ensam och inte sällan så kan hon heller inte språket särskilt bra. Vilket sammantaget gör henne till ett perfekt offer och en perfekt måltavla för män som inte kan skilja på vad som är rätt och vad som är fel.

Lösningen är inte helt enkel, men mycket av ansvaret kommer att vila hos arbetsgivaren. Det är arbetsgivaren som måste se till att de anställda kan arbeta säkert. Det är arbetsgivaren som måste ta emot utvärderingar och följa upp eventuella vittnesmål om sexuella trakasserier och det är arbetsgivaren som måste - vid sådana tillfällen - agera och driva ärendet vidare. Som inom alla branscher: tystnadskulturen måste brytas. Det är först då som saker och ting kan förändras. Det går inte att lägga locket på och hoppas att saker och ting ändras. Det skapar tryckkammare och dessa kommer förr eller senare att explodera. Något som Metoo, om något, visade.

← Äldre inlägg