StädTips

Smarta städtips från proffs på städning

Städblogg - allt om städning

Tips för att göra bilen lite fräschare

7 jul 2017

Kör du bara på asfalt i Stockholm? Eller kör du i terräng ute på glesbygden? Oavsett var du kör kommer din bil då och då att behöva fräschas upp. Hur ofta den behöver tvättas och städas beror givetvis på hur mån man är om den och i vad för slags landskap och terräng det är man kör i. Någon som kör i Stockholm kanske inte behöver tvätta bilen jätteofta – samtidigt är det fler människor som ser bilen i en storstad och något som gör de flesta mer benägna att hålla bilen hel och ren.

Om du tycker att din bil behöver fräschas upp lite kan den här texten förhoppningsvis vara till nytta. Tipsen vi bjuder på är enkla att göra själv eller relativt billiga att anlita en firma för att få hjälp med. Har du redan gjort något av dessa tips?

Bilpolering

En bilpolering är något som både kan göras själv eller hos en firma. Den som bor i Stockholm har säkerligen flertalet firmor nära sig där det är enkelt att helt enkelt droppa in och få sin bilpolering gjord. Bor man däremot lite utanför Stockholm har man sannolikt färre firmor att välja mellan, även om firmor som utför bilpolering går att hitta på de allra flesta håll i landet.

Med en bilpolering kan den bil med sliten och matt lackyta få tillbaka sin forna glans. Det är hyfsat enkelt att göra själv, samtidigt som det inte kostar alltför mycket att få utfört hos proffs.

Rengör invändigt

Om det var längesen du rengjorde din bil invändigt gör detta susen. När tillräckligt lång tid har gått känns bilen nästan som ny igen om du gör ett noggrant jobb med bland annat våtservetter och dammsugare.

För mattorna brukar det räcka med att bara ta ut dem och skölja av dem med en trädgårdsslang. För instrumentpanelen och för vindrutan är ett tips att införskaffa särskilda våtservetter. De finns ofta att köpa på bensinmackar och verkstäder.

Precis som med bilpolering är detta givetvis något man ka betala för, för att då det utfört. Även här kan utbudet vara något tunnare i mer avlägsna platser, men bor du i Stockholm eller annan större stad är det inga problem att hitta någon som kan göra det.

Kontrollera skicket innan avfärd

En fräsch bil är inte bara en bil som är hel och ren – utan även en som fungerar bra. Att titta på till exempel oljan och lufttrycket i däcken är enkelt och betryggande att göra. Oljan kan på enkelt vis kollas utan närmare verktyg på de flesta bilar. Lufttrycket kan du däremot behöva åka till en mack för att titta på, såvida du inte har den rätta utrustningen i hemmet.

Är fönsterputs farligt i Stockholm?

29 jun 2017

För en tid sedan inträffade en tragisk olycka på Kungsholmen i Stockholm där en person omkom efter att ha utfört en fönsterputs på hög höjd. Anledningen till varför detta fall inträffade är ännu inte fastställt; men frågan bör ändå ställas – är det farligt att arbeta med fönsterputs i Stockholm? Svaret är att det alltid finns risker med att jobba från höga höjder – något som är en del av arbetet som fönsterputsare i Stockholm – och detta går även att applicera till yrken som exempelvis plåtslagare och takläggare.

Att det finns risker ska dock inte innebära att någon omkommer då han utför sitt arbete och här ligger faktiskt mycket ansvar hos företaget som skickar ut sina anställda på olika uppdrag också. Det handlar här om att alltid erbjuda säkerhetsanordningar, att alltid se till att dessa verkligen följs och att alltid utbilda sin personal i att tänka på sitt eget bästa i första första hand. Om det ska utföras en fönsterputs på fjärde våningen i Stockholm; ja, då måste företaget också trycka på att de anställda följer de vedertagna regler som finns, använder säkerhetslinor och ser till att arbeta försiktigt och enligt de modeller gällande säkerhet som tagits fram.

Det är nämligen just från sådana höjder som den största risken finns; den höjden är på det stora hela – för en rutinerad fönsterputsare – något som kan utföras med förbundna ögon; ett standardjobb i mängden i Stockholm. Kommer man högre upp än denna höjd så vidtar man de säkerhetsåtgärder som finns – men just från fjärde våningen och nedåt så ignorerar man riskerna som ett fall innebär.

Säkerhet i första rummet

Häri ligger alltså en kombination mellan ansvar både hos den som genomför en fönsterputs och företaget han är anställd hos i Stockholm – båda måste se till att att reglerna följs och att inga säkerhetsåtgärder åsidosätts. Jakten på snabba jobb och mer profit får aldrig gå ut över en människas liv och här har alla ett ansvar. Att erbjuda tjänsten med fönsterputs till företag och privatpersoner i Stockholm ska alltid ske på ett säkert sätt och man får helt enkelt poängtera för sina kunder att vissa uppdrag tar längre tid och att det handlar om sina anställdas leverne och väl.

Branschen har inte råd med att förlora liv enbart för att uppdragen på förhand ser enkla ut och för att företaget därmed kan tycka sig pressa in fler uppdrag. Säkerheten ska alltid sättas i första hand och detta oavsett vilken stad det handlar om. Att olyckan skedde just i Stockholm är dock oroväckande då staden tidigare drabbats av svåra olyckor och till och med dödsfall bland fönsterputsare; här krävs en rejäl attitydsförändring och mer utbildning bland de verksamma företagen i branschen.

Ordet säkerhet ska alltid sättas högst upp på agendan; därefter kan man skriva omsättning och olika plus- och minustecken.

Så fixar du vårstädningen

15 jun 2017

Om du inte redan tagit hand din vårstädning redan är det hög tid att börja tänka på det nu, för snart är ju sommaren här på allvar. I den här artikeln kommer vi att ge smarta tips om hur du snabbt får bostaden ren och snygg inför de ljusa månaderna för året. Smuts och damm syns ju mycket tydligare då…

Vi är medvetna om att många har en stressig vardag, med arbete och familj och så vidare, och att tiden inte alltid räcker till. Men hinner du inte med själv finns det många företag som kan hjälpa till med hemstädningen. Bor du till exempel i Stockholm har du alla möjligheter att hitta en bra hemstädservice till förmånligt pris. Dessutom gäller det så kallade RUT-avdraget för denna typ av tjänster, vilket gör att hemstädningen blir väldig överkomlig.

Men här fokuserar vi i första hand på hur du kan ta hand om vårstädningen själv.

Vi tar det område för område:

Så städar du köket

Rengör diskbänk och kylskåp ordentligt. En våt mikrofiberduk brukar räcka för att få fettfläckar och bakterier från rostfria ytor men skulle det inte göra det kan du använda diskmedel eller såpa. Samma rengöringsteknik gäller inuti kylskåpet. Här är det förstås viktigt att du är noggrann och rensar ordentligt bland matvarorna. Ett knep för att få bort dålig lukt är att låta en dagstidning ligga i kylskåpet under ett dygn.

Har du skärbrädor som är gjorda av trä är ett bra tips  att skrubba av dem med salt och en diskborste.

Ugnen kan du spraya invändigt med två delar såpa och en del vatten. Slå sedan på ugnen till 100-150 grader och låt den stå på i cirka tjugo minuter. Därefter kan du använda en svamp för att enkelt torka bort den ingrodda smutsen.

En liknande teknik kan användas för rengöring av mikrovågsugnen, men där ställer man skål med vatten och citronsaft och kör ugnen i två minuter på full effekt. Därefter kan man använda en våt svamp för att torka av.

Så städar du badrummet

Här är ofta ingrodd smuts i badkaret den svåraste nöten att knäcka. Det problemet kan du lösa genom att hälla salt på en citronhalva och skrubba. Finns det rostfläckar i badkaret kan du avlägsna dessa med en svamp med vinsyra på.

Avloppet är ett annat område som kan vara jobbigt att ta sig an. Här rekommenderar vi handrensing med en vaskrensare eller en vanlig diskborste. Därefter kan du spola avloppet med kokande vatten; för att få maximal effekt av spolningen kan du blanda i lite vinäger (cirka 50 milliliter) och lite bakpulver.

Toalettstolen och tvättstället är det inga konstigheter med. Använda såpa eller vanligt diskmedel för att rengöra dessa. Citronsyra kan användas för att få bort infärgningar på stolen.

Så städar du golv och mattor

En torr mikrofibermopp är tillräckligt för att tvätta golvet i de flesta fall. I svåra (smutsiga) fall kan man ha en våt mopp lite såpa. Har gummisulor lämnat svarta fläckor på golvet kan du använda ett radergummi för att få bort dem. Mattorna sopas med skurduk som är väl urvriden.

Behöver du hjälp med vårstädningen kan vi rekommendera ett besök på denna sida: www.storstädningstockholm.biz.

Arbetsmiljön för städare

21 maj 2017

Att arbeta som städare kan påfresta kroppen en hel del. Framför allt är det risk att rygg och nacke tar stryk. Som städare gäller det att tänka på ergonomin medan man arbetar, men det är också viktigt att ha rätt redskap. Ett för kort moppstativ kan till exempel få effekter på ryggen i längden.

Något som många städare använder sig av nuförtiden är skurmaskiner, vilka driver framåt av sig själva. En skurmaskin påfrestar inte kroppen på samma sätt, något som du kan läsa mer om lite längre ned i den här texten.  

Arbetsmiljön handlar dock inte bara om fysik. Något som många städare får räkna med är att byta arbetsplats ganska ofta. Detta eftersom städning ofta handlas på avtal som ofta kan vara ganska korta. Överlag är jobbet som städare socialt, då de ofta arbetar i lag och med många människor runt omkring sig.

Byte av arbetsplatser

Att byta arbetsplats ofta är något som vissa gillar, men som andra inte alls tycker är särskilt kul. En ny arbetsplats kan innebära nya utmaningar på jobbet, där kroppen i vissa fall kan påverkas.

Städare inom den offentliga sektorn får till exempel ofta byta arbetsplats. Detta eftersom de ofta handlar städning på avtal om tre år. Eftersom det ofta blir ett nytt företag som vinner upphandlingen nästa gång, får en städare inom offentliga sektorn räkna med många omplaceringar.

Även i den privata sektorn kan det bli frekventa byten av arbetsplatser. Ofta händer det att privatkunder flyttar eller säger upp städningen av andra skäl. 

Arbetstider

Städning sker ofta dagtid, men det blir allt vanligare att det även sker tidig morgon och eftermiddag eller kväll. För heltidsarbetare är det inte ovanligt att man arbetar i skift. Å andra sidan är många av jobbtillfällena inom städbranschen deltid.

Redskap, medel och maskiner

En städare behöver ha kunskap om olika rengöringstekniker, medel och hur olika maskiner (till exempel en skurmaskin) hanteras. Städare som använder sig av en skurmaskin städar ofta i industrier eller stora lokaler i allmänhet. Läs mer om skurmaskiner här.

Det blir allt vanligare, liksom i andra branscher, att man tar större hänsyn till ergonomin. Städyrket är dessutom ett väldigt belastningsskadedrabbat yrke, varför det är viktigt att vara försiktig under arbetet. Kanske leder den ökade medvetenheten om ergonomi till att allt fler firmor väljer att köpa in maskiner (till exempel en skurmaskin) som gör att personalen belastas mindre.

Varierande uppgifter

Arbetsmiljön för städare kan påverkas i och med att de kan behöva ta sig an uppgifter som går utanför städningen. Allt fler firmor väljer idag att erbjuda sina kunder ett så kallat servicepaket. I ett servicepaket åtar sig firman att även sköta om andra saker som hör företaget till. Till exempel kan det handla om att bemanna receptionen, vaktmästeri, postutdelning och att klippa gräset.

Värde i att ta hjälp med städning i Göteborg

19 maj 2017

Det finns numera både ett ekonomiskt och ett varmt värde i att som privatperson anlita en städfirma och få städning utförd i sitt hem. Gällande det rent varma värdet så är det naturligt; man kan som familj köpa sig mer tid och på ett bättre sätt addera mer kvalitet till varandra. Kort sagt; städning är stressande, det tar tid – men det måste göras och ser man till en familj så är tid alltid en bristvara som gör att även den bästa av planeringar riskerar att fallera och där exempelvis städning av ditt hem blir det som får stryka på foten.

Där finns alltså ett värde i professionell städning – kan exempelvis en familj i Göteborg anlita en städfirma under några gånger i månaden så kommer ett ok också att släppas från deras axlar och de kommer att kunna umgås på ett bättre sätt.

Det ekonomiska värdet då? Ja, och här kan vi till en början hålla oss till Göteborg. Vi gör det av den anledningen att det i en så pass stor stad finns en större chans att som kund få till stånd ett bättre pris. Detta tack vare konkurrensen och det digra utbud av städföretag i Göteborg.

Detsamma gäller naturligtvis även i andra större städer – Stockholm, Malmö och Uppsala – och tillvägagångssättet är detsamma oavsett: man kontaktar flera städföretag och ställer deras erbjudanden mot varandra till dess att man fått det pris för städning som man är beredd att betala.

Använd ditt rut-avdrag

Den andra delen av det ekonomiska värde vi nämnde gäller över hela landet och inte enbart för familjer i en större stad som exempelvis Göteborg. Här rör det ett avdrag som är möjligt att göra – Rut-avdraget – och som innebär att man kan dra av upp till halva arbetskostnaden för det jobb som städfirman lagt ner; detta med ett tak om 25.000 kronor per år och per person. Detta tak är det som kommit att justeras och det låg tidigare på 50.000 kronor. En halvering som dock låter mer dramatisk än vad den i själva verket är – tidigare var rut-avdraget för exempelvis städning kanske lite väl tilltaget och generöst.

25.000 kronor årligen och per person räcker fortfarande långt och motsvarar mer än väl verklighetens priser. Är man dessutom – som fallet är i många familjer – två stycken vuxna och rut-berättigade (något som man lätt kan kolla upp genom att logga in på Skatteverkets hemsida; lämpligen med hjälp av mobilt bank-id) så har man 50.000 kronor att förhålla sig till.

Kort sagt; det finns både ett ekonomiskt och ett varmare värde i att anlita en städfirma och på ett bättre sätt kunna planera sin vardag och sitt familjeliv.

Så rengör du en kristallkrona

28 apr 2017

En kristallkrona skapar ett mäktigt speglande ljus i det rum som den hänger i. I alla fall om kristallerna hålls efter och är putsade. Om man inte tar hand om kronan är risken att den tappar sin glans. Många drar sig för rengöring eftersom man tror att det är väldigt svårt. Men det behöver varken vara svårt eller ta lång tid.

  • Damma ofta

Den grundläggande rengöringen av en kristallkrona sker under veckostädningen. Ta en dammvippa och damma av kristallerna försiktigt. Genom att regelbundet göra detta behöver man inte djuprengöra lika ofta. Det kan mycket väl räcka med att djuprengöra en gång varje nionde månad.

Rengöra på djupet

  1. Välj om rengöring av kristallkronan ska ske på plats eller om den ska monteras ner. Om den ska hänga kvar är en rekommendation att lägga ett paraply under. Det uppfällda paraplyet kommer att fånga upp eventuella kristaller som faller ner utan att de går sönder.
  2. Lägg ut tidningspapper eller handdukar under paraplyet. Det är bra för att fånga upp smutsigt vätska vid rengöringen.
  3. Om man istället väljer att ta ner kristallkrononan för att rengöra den kan man lägga den på handdukar som ligger utbredda på golvet. När den läggs ner ska man lägga ner den sakta och medsols. Därmed kommer alla kristaller att lägga sig åt samma håll vilket underlättar rengöringsprocessen. Låt den alltid bli helt torr innan den hängs upp – vänta alltså några dagar.
  4. Vid nedmontering av kristallkronan är det en stark rekommendation att markera varje bit och rita upp hur den satt ihop. Det kan se enkelt ut när man tar isär den – men bli betydligt svårare när man ska sätta ihop den.
  5. Damma av först. Då får du bort en hel del damm och smuts som annars skulle fastna på trasan.
  6. Se till att stänga av strömmen. I och med att en kristallkrona lättast rengörs med vatten och vatten kan vara strömledande är det viktigt att stänga av strömmen innan man påbörjar arbetet.
  7. Putsa kristallerna med bomullshandskar. Man kan självklart ha en vanlig bomullstrasa men det går betydligt fortare med dessa handskar. Därmed kan man putsa kristallerna med händerna snabbt och effektivt. De allra största prismorna och eventuella armar kan behöva torkas av med trasa.
  8. Glöm inte glödlampan! Det är lätt att glömma glödlampan som lätt drar till sig både smuts och damm. Men gör ren den med en helt torr trasa. Risken är annars att lampan går sönder.

Lycka till!

Här kan du läsa mer om kristallkronor.

Dålig städning på skolor kan sänka elevernas betyg

16 apr 2017

Många skolor brister i sina städningsrutiner och det kan sänka elevernas betyg. De elever som lever med allergier kan känna av sin allergi och bli trötta under skoltid på grund av dålig städning. Är den allmänna hygienen dålig på skolor så kan elever undvika att gå på toaletten under skoltid. Detta är både dåligt för barnets hälsa då det inte är bra att gå runt kissnödig för länge, men även så försvinner koncentrationen helt när eleven inte kan sluta tänka på att hon eller han är kissnödig och bara räknar ner till man får gå hem och gå på toaletten. Då kan en hel timmes undervisning vara förgäves för eleven har haft någonting helt annat i tankarna. Man kan resonera att det är elevens ansvar att vara fokuserad på lektionerna, men om städningen är bristfällig eller icke existerande, så är det skolan som ska klandras. De har ett ansvar för att eleverna ska ha en bra arbetsmiljö och då inkluderas självklart rena skoltoaletter.

När en skola har bra städningsrutiner så blir eleverna gladare, mår bättre och presterar bättre på lektioner och prov. Det går att koppla till vilket jobb som helst, vi alla mår bättre av att känna att miljön runt oss är fräsch, ren och att vi kan gå på toaletten på jobbet för det är fräscht på toaletten. Vuxna tappar också koncentrationen om vi går runt kissnödiga och inte vill gå på toaletten på jobbet för den är ofräsch. Vi kan inte klandra barnen för att de tappar fokus om de inte ens kan gå på toaletten för den är så äcklig.

Om eleverna växer upp i en smutsig miljö i skolan så lär de sig inte fördelarna med att ha det fräscht runt omkring sig. En fräsch och ren miljö gör att alla mår bättre. Alla skolor har (om inte annat borde de ha) ett städföretag som sköter skolstädningen varje dag, men räcker det? Förhoppningsvis ja, men om inte så är det dags att leta efter ett nytt städföretag som kan göra det bättre. I vissa skolor finns det mellan 500-1000 elever så det blir smutsigt och det går fort, speciellt på vinterhalvåret. Ett bra städföretag gör så det inte märks på morgonen efter. Men det är skolans ansvar att se till att ha ett bra städföretag men även att eleverna blir måna om sin skolmiljö och gör det de kan för att hjälpa till att hålla sin arbetsplats ren och hel.

Ge våra barn möjligheten till att kunna prestera 100% i skolan, vi gör det genom att ge dom en bra arbetsmiljö och möjligheten att ta hand om den.

Läs mer om skolstädning här: www.skolstädningstockholm.se.

 

Hemstädning ger mer tid till familjelivet

30 mar 2017

I dag har många yrkesverksamma städmaterialsvårt att hitta tid till allt som ska göras i vardagen. I en familj är det inte heller bara vuxna som har många punkter på dagsschemat. Barnen kan ha många fritidsaktiviteter som sport, dans, teater och dessutom vill de naturligtvis träffa sina vänner. Var har all tid tagit vägen?, undrar du kanske. Så här späckade scheman hade väl folk inte förr?

Nä. Det beror på att barn i dag ofta har fler aktiviteter men också att både vuxna och barn rör sig över mycket större områden. I en stad som Stockholm betyder det ofta att föräldrar ska skjutsa sina barn mellan olika aktiviteter och hemmet. Det tar tid! Dessutom har många barn mer läxor och hemuppgifter som ska skötas efter skoltid än för några decennier sedan. Alla bäckar små gör att dygnets timmar äts upp.

För att få tid med familjelivet kan det vara skönt och ibland helt nödvändigt att ta hjälp med praktiska saker som städningen. Du som bor i Stockholmsområdet  eller liknande förort kan anlita professionell hjälp med hemstädning i Vallentuna från ett företag.

Vad får man för pengarna?

Du kan välja olika sorters nivå på hemstädningen och det styr förstås hur prislappen i slutänden blir. Men som standard brukar en rad delar ingå i grundpriset. Det är vanligt att en “vanlig” städning omfattar rengöring av arbetsytorna i köket, kranarna och kaklet vid spis och diskbänk torkas av. Det är ofta här smuts och rester från matlagningen samlas. Spisen och fläkten torkas också av och om det finns behov brukar även kyl och frys torkas med trasa utvändigt. Det betyder alltså att du får bort fläckar och fingeravtryck från vitvarornas handtag och dörrar. Dessutom tömmer hemstädfirman dina sopor och rengör sopkärlen.

På liknande sätt ser det sen ut i övriga rum. Mattor och golv dammsugas regelbundet. Soffor och andra klädda möbler dammsugs också. Speglar har en förmåga att lätt se skitiga ut eftersom en spegel drar till sig ljus och dessutom reflekterar allt smuts så att det ser ut att vara två fläckar istället för en på glaset. Dessa avfläckas i regel av städfirman. Fönsterbrädor, lister och golv brukar torkas av och sen töms papperskorgarna.

Alltid fräscht badrum

I en familj med barn slits ofta badrummet hårt och här är det svårt att hålla riktigt rent och fräscht för föräldrarna. Men med hjälp av en hemstädningsfirma kan städningen på toalett och badrum underhållas så ofta att badrummet aldrig hinner bli riktigt grisigt. I standardstäd för badrum brukar rengöring av badkar, duschkabin, handfat och toalettstol ingå. Vitvaror som tvättmaskin och tumlare torkas av, papperskorgen töms och spegeln rengörs från tandkrämsprickar och andra fläckar. Om din badrumsdörr blivit smutsig torkas även den.

Letar du efter städhjälp på Lidingö?

2 mar 2017

Om du har bestämt dig för att ta hjälp med städning på Lidingö ska du fortsätta läsa! Här har vi samlat lite information och tips inför städningar och kontakter med städfirmor.

Vanligtvis när man hör av sig till en städfirma är det för att man vill ha hjälp med hemstädning eller flyttstädning, åtminstone som privatperson. Företag brukar istället beställa kontorsstädning, städning av trapphus, byggstädning o.s.v. Men vad ingår då i en hemstädning respektive flyttstädning? Det kan du läsa om här:

En hemstädning är helt enkelt en städning av hemmet. Här gör man rent alla öppna ytor som bänkar, golv och öppna hyllor. Dammsugning och våttorkning får bort både damm och smuts effektivt! Soptunnor och matavfall bär man ut så att det inte bildas en unken doft i hemmet och dessutom rengör man såklart våtutrymmen som dusch, toalett och kök. Det som man själv oftast tycker är tråkigast så det är otroligt bekvämt att någon annan tar hand om det!

När det kommer till just hemstädning är det vanligast att man beställer tjänsten i abonnemangsform men det brukar även gå att beställa enskilt om man bara känner för att ta lite tid från sådana sysslor.

En flyttstädning fungerar på ungefär samma sätt som en hemstädning. Skillnaderna är att man gör mycket mer och mycket noggrannare. Istället för att bara ta de öppna ytorna går man in i varenda vrå och hörn för att få bort all smuts. Dessutom avkalkar man duschområden och putsar fönster så att man kan se ut ordentligt. Man brukar även rengöra avlopp och tömma dem så att det inte blir stopp direkt för de som ska flytta in. En mer omfattande städning helt enkelt!

Vid besiktningen kan det vara bra att både du och de nya ägarna kollar på om allt ser bra ut. Du bör vara med eftersom det är du som har kontakten med städfirman och de nya ägarna bör vara med eftersom det är de som ska flytta in.

Vad ska man tänka på när man beställer städning?

- Plocka undan dina saker så att städaren kommer åt ytorna ordentligt. Det är inte dennes ansvar att lägga rätt saker.

- Berätta om eventuella klagomål direkt så att de hinner åtgärdas i tid! Det är inte en speciellt bra idé att vänta någon vecka innan du klagar, logiskt nog.

- Prata om priset i förväg så att du vet ungefär hur mycket det hela kommer att kosta. Det minskar risken för konflikter senare.

Privatperson? Utnyttja RUT!

RUT-avdraget hjälper privatpersoner att anlita städhjälp och få tid över till viktigare saker. Man får nämligen skattereduktion på upp till 50 000 kronor per år. Är man två personer i hushållet får man alltså rätt till upp till 100 000 kronor istället. Detta gäller dock bara på arbetskostnaderna, inte milersättning eller material.  Summan dras av på fakturan så det enda du som kund kommer märka är att det syns på din deklaration vid årsskiftet.

Anlita firma för kontorsstädning – 3 saker att ha i åtanke

10 feb 2017

Idag har nästan alla kontor en städfirma som kommer och sköter om städningen. Det här frigör givetvis en mängd viktig tid till annat. Har man slagit sig ner i ett nytt kontor finns det ett antal praktiska saker att tänka på när det kommer till att anlita städhjälp. För det första vill man hitta en firma för kontorsstädning som man känner sig trygg med. För att göra det finns det en del praktiska saker man kan ha i åtanke.

Om du har öppnat kontor i en storstad, Stockholm till exempel, har du av naturliga skäl fler firmor att välja mellan. Med ett större utbud kommer både fördelar och nackdelar. Läs mer om detta nedan.

Hur ofta vill du ha städhjälp?

Det här är något som du på förhand bör ha bestämt dig för. Detta eftersom det bör stå med i en offertförfrågan, då det påverkar jobbets omfattning i mycket hög grad. En offertförfrågan bör alltid vara så detaljerad som möjligt. Detta för att firman som utför kontorsstädningen skall kunna ge ett så korrekt pris som möjligt på förhand.

Att bestämma hur ofta man vill ha städhjälp kan dock vara svårt om man inte har någon tidigare erfarenhet av kontorsstädning i Stockholm. Är man osäker kan det vara en god idé att ringa en städfirma för att fråga vad de skulle rekommendera. Det som kan vara bra att informera om är hur stora kontorslokalerna är och hur många människor det brukar vara i rörelse.

Ofta brukar man kunna välja mellan att ha städning varje vecka, flera gånger i veckan eller till och med varannan vecka. Vill man testa på att anlita en firma för kontorsstädning, går nästan alla att boka för ett enstaka tillfälle.

Var ligger kontoret?

Var kontoret ligger kan ha viss inverkan på priserna. I en större stad som till Stockholm till exempel, finns ett större utbud. Med ett stort utbud kan det vara läge att ta in så många offerter som det bara går, för att sedan ställa dessa mot varandra. Givetvis fungerar inte detta bara i Stockholm, utan i de flesta större städerna i landet. I Stockholm och i Göteborg kan dock detta appliceras med bäst effekt.

Tänk dock på att inte gapa efter alldeles för mycket. I sådana fall kan du gå miste om en riktigt bra deal.

Träffa städfirman

När du, kanske efter mycket om och men, bestämt dig för att anlita en städfirma kan det vara bra att boka ett möte. På så vis kan du träffa medarbetarna eller en representant personligen. Att känna sig trygg med firman man anlitar är A och O – en kontorsstädning kan ju ofta ske när man inte är själv är närvarande. Ett tips är att fråga efter referenser, försäkringar och miljömärkningar.

Här kan det även vara bra att informera om praktiska saker. Kommer städfirman till exempel att behöva låsa kontoret själva? I sådana fall bör de känna till ev. larmkoder, och få ett nummer dit de kan ringa om något skulle hända.

Intresserad av hemstädning?

3 jan 2017

Rut-avdraget i stort har onekligen kommit att förenkla vardagen för många familjer där man kommit att skaffa sig mer tid för annat genom att använda sig av det. Något som också säger sig självt. Ska du avsätta några timmar minst en dag i veckan för att städa så kommer dessa att gå ut över någonting annat – något som förmodligen är betydligt roligare.

För – handen på hjärtat här: hur ofta längtar du efter att få komma hem, öppna städskrubben och ta fram din dammsugare? Sällan, förmodligen och däremot så har nog de flesta av oss en gemensam önskan om att kunna komma hem, öppna dörren och mötas av ett skinande rent hem. Något som alltså idag – tack vare rut-avdraget – inte behöver kosta så mycket pengar.

RUT-avdraget mycket förmånligt

Först och främst innan vi går vidare så kan vi kortfattat beskriva rut-avdraget och vi kan här säga att du bor i Vaxholm och anlitar en städfirma för hemstädning. Då du får din faktura så kommer den att kosta dig hälften av vad den skulle ha gjort utan rut-avdraget och där resterande belopp dragits på din skatt. Kort sagt – med ett tak om 25.000 kronor årligen så kan du dar av halva arbetskostnaden för din hemstädning i Uppsala.

Men, finns det något att tänka på utöver detta? gällande rut-avdraget – nej. Gällande val av städföretag – ja. Det finns nämligen en väldigt varierande kvalitet mellan olika företag inom städbranschen och det innebär att du måste välja med viss omsorg. Vi fortsätter med Vaxholm norr om Stockholm och där du även fortsatt söker efter hemstädning. För att underlätta ditt val tänkte vi nedan rada upp några av de punkter som vi anser vara viktiga att ha i åtanke vid val av städföretag:

Viktigt med regelbunden städning

Hur ofta? Det är viktigt att du och den städfirma du anlitar kan komma överens om ett rullande schema där städningen sker regelbundet och enligt dina önskemål. Viktigt: du bestämmer och det är den städfirma i Vaxholm du anlitar som ska anpassa sig (inom rimliga gränser, du kan naturligtvis inte kräva några sena nätter exempelvis). Vem städar? Tryggheten måste finnas där, så enkelt är det då det gäller hemstädning. Du lämnar nyckeln till en okänd – till en början - person och ger denne fri lejd till ditt hem. Här ska det vara samma person och städfirman ska inte skicka olika städare varje gång.

Extra butiksstädning i julruschen

14 dec 2016

Marken är slaskig och blöt – samtidigt är kundtrycket högre än vanligt. Det här är två saker som kan leda till att din butik blir extra smutsig kring juletiderna. När allt fler och fler kunder drar med sig lera, grus och slask in i butiken ser den gradvis allt mindre och mindre trevlig ut.

Om du har en lite större butik har du troligtvis redan hjälp med städningen (kanske om du har en liten butik också). Såhär kring juletider är det dock många som gärna bokar extra butiksstädning utöver den ”vanliga” städningen man kanske brukar ha hjälp med.

Vad bör städas?

Det är inte bara golven inne i butiken som kan behöva rengöras när kundtrycket är högt. Om du är i färd med att boka butiksstädning, fundera då även om du behöver få något annat i butiken städat. Ett exempel på det kan vara mattrengöring. Precis som golven kan mattorna bli riktigt smutsiga, och efter ett tag ganska otrevliga, om de inte rengörs ordentligt. De flesta städföretag som erbjuder butiksstädning bör även kunna erbjuda mattrengöring som tilläggstjänst.

Något annat som kan behöva göras är att putsa skyltfönstren. Har du skyltfönster i din butik, är de troligtvis mycket viktiga för din butiks lönsamhet och marknadsföring. Att just putsa skyltfönster är kanske något du själv, eller någon av dina anställda kan göra. Dock är det troligtvis en uppgift som ligger långt ner på måste-göra-listan när det vimlar av kunder i butiken. Man bör också ha i åtanke att just fönsterputs mycket sällan blir lika bra som när en bra städfirma gör det. Man bör ha rätt fönsterputs, medel och även lite erfarenhet av att ha gjort det förut, om det ska bli riktigt bra.

Vad har du för butik?

Vilken butik du har spelar givetvis stor roll om du funderar på att boka butiksstädning. Vissa verksamheter ställer ju högre krav på hygien och renlighet än andra. Sysslar din verksamhet med livsmedel är kraven givetvis höga när det kommer till just hygien. Ofta brukar kanske de anställda själva städa i köket, medan butiksstädning bokas för att rengöra de ytor som finns där kunderna vistas.

Konsekvenser av smuts och utebliven städning

Låter man butiken bli riktigt smutsig kan det faktiskt ha effekter på hälsan på lång sikt. Om du, eller någon av dina anställda, har astma till exempel, kan bristfällig städning få jobbiga konsekvenser. Samma sak gäller om någon i butiken har dammallergi.

Att det går såhär långt är det dock ovanligt att se. Genom att boka butiksstädning, utöver den vanliga städningen, kan man dock undvika det här i den mån det går. Andra fördelar med mer regelbunden butiksstädning är att det är roligare att ta emot kunderna och att mer tid frigörs till andra, mer högprioriterade, uppgifter.

 

 

Vad ingår i hemstädning?

16 okt 2016

Hemstädning. Det är bekvämt, jobbet blir ordentligt gjort (om du har valt rätt firma) och det behöver inte vara särskilt dyrt – åtminstone inte i dagsläget. Med allt fler firmor som konkurrerar, större efterfrågan bland kunderna och inte minst tack vare rutavdraget, är hemstädning en lyx som många svenskar kan unna sig i dag.

Momenten

Så vad ingår då i en hemstädning? Inget exakt svar kan givetvis ges då utbudet mellan olika firmor kan skilja sig åt en hel del. Det är inte heller alltid helt lätt som kund kolla upp det, då vissa hemsidor inte skriver ut i detalj vad det är de erbjuder. Ett företag i Sollentuna till exempel, fokuserar i huvudsak på samtal med kunden och på att tillsammans komma överens om vad hemstädningen ska täcka.

Det här företaget i Sollentuna är inte på något sätt unikt. Många firmor väljer att i breda ordalag beskriva sina tjänster på sidan, för att sedan precisera jobben under ett hembesök hos kunden. Vissa aktörer gör dock tvärtemot vad den Sollentunabaserade firman gör. 

Ett exempel på det är ett företag som håller till i Sydsverige. De listar detaljerat vad städarna gör i ditt hem under rubrikerna Köket, Badrummet, Övriga rum, Golven och Övriga moment. Under varje kategori finns flertalet delmoment beskrivna. De flesta firmor gör dock som ovan nämnda företag i Sollentuna, det vill säga ger mer information vid telefonkontakt eller hembesök istället för att lista allting på hemsidan.

Tillbehör

Hos vissa firmor ingår rengöringsmedel när du beställer ett städabonnemang – hos andra får du tillhandahålla detta själv. Hos de som erbjuder egenmärkt medel finns självklart även möjligheten att köpa eget och be städpersonalen att använda sig av det istället.

En firma, som likt ett tidigare nämnt företag är verksamt i Sollentuna, har på sin hemsida en detaljerad lista över det som de vill att kunden ska ha hemma när personalen kommer och ska städa.

 Bland annat vill de att kunden ska ha:

  • Gulsåpa
  • Fönsterspray
  • Köksspray
  • Badrumsspray
  • Allrengöring
  • Svampar
  • Diskmedel
  • Golvmopp
  • Hushållspapper
  • Hinkar

De ber också kunden att tänka på röja innan städarna kommer. Städningen innefattar sällan undanplockning av prylar, utan det är snarare rengöringen som firmorna fokuserar på. Många firmor kan självklart även göra detta mot extra betalning, men då ska ha man i åtanke att en del praktiska problem tillkommer. Städpersonalen vet ju knappast var barnets leksaker ska ligga, om kläderna du lämnade på sängen är rena eller smutsiga och så vidare.

För en dialog

Det bästa är givetvis att hålla en god kommunikation med firman du anlitar för hemstädning. Även de firmor som inte skyltar med arbetsdetaljer på sidan (likt den ovan nämnda i Sollentuna) har erfarenhet och kunskap om vad som vanligtvis behöver rengöras i områden som köket, badrummet, sov- och vardagsrum och även vad gäller golv och väggar.

Om firmorna detaljerat beskriver sina arbeten på sin hemsida, som många gör, kan det vara ett plus i kanten, men även med dem rekommenderas givetvis en god dialog för att undvika missförstånd.

Ta gärna en titt på http://www.hemstädningsollentuna.com - ett utmärkt alternativ för dig som söker miljövänlig hemstädning i Sollentuna.

 

 

 

Pusta fönster i Dubai – ett höjdarjobb

11 okt 2016

De som putsar fönsterna på Hötorgsskraporna i Stockholm eller Turning Torso i Malmö kan bara buga sig för de som utför samma uppgift på världens högsta byggnad – Burj Khalifa. För 36 fönsterputsare tar det hela tre månader att tvätta den fullständigt enorma byggnaden.

Det är den brittiska tidningen Telegraph, som skriver om fönsterputsarnas bravader i Dubai. Byggnaden, som ursprungligen skulle ha hetat Burj Dubai, sträcker sig hela 206 våningar upp i luften. Det här kan jämföras med Hötorgsskraporna i Stockholm som har ynka (i sammanhanget) 19 våningsplan.

Inte ens Stockholms högsta, tillika Sveriges näst högsta byggnad, Kaknästornet (som dessutom definieras just som ett torn snarare än en byggnad) kan överhuvudtaget mäta sig med Burj Khalifa. Kaknästornet får nämligen med sina 155 meter se sig förkrossande besegrat av Burj Khalifa, vars höjd på 828 meter till synes tycks sträcka sig ända upp i atmosfären.

Faktum är att tack vare dess höga höjd, kan man se solnedgången två gånger samma kväll. Står man först på toppen av Burj Khalifa och ser solen gå ner, kan man ta den extremt snabba hissen ner till marken och se solnedgången återigen – detta inom loppet av bara några minuter.

Arbetar på 600 meters höjd

Även om byggnadens totala höjd (inklusive torn) uppgår till 828 meter, befinner sig de högst belägna fönsterna vid en lite blygsammare altitud på 610 meter. ”Det är inget jobb man är avundsjuk på, men någon måste göra det” skriver Telegraph.

Fönsterputsteamet, som består av 36 arbetare, får bemanna 12 toppmoderna maskiner som låter putsarna färdas efter en räls som är fäst på byggnadens utsida.

Systemet kostar ca 50 miljoner kronor.

Det var ett Australiensiskt företag som budade lägst, och därmed tilldelades den omfattande uppgiften att hålla fönsterna på världens högsta byggnad ständigt presentabla. Hela Burj Khalifa har 24 000 fönster som uppgår till en sammanlagd yta av 120 000 kvadratmeter - något fler än Hötorgsskraporna i Stockholm alltså.

Hela fönsterputssystemet kostade ungefär 50 000 000 kronor att installera och tillverka. När det inte används, kan det gömmas bakom glaspaneler som finns utplacerade på olika höjder. ”Fantastisk byggnad”

Dale Harding, general manager på firman som fick det prestigefyllda uppdraget, säger att byggnaden i sig är helt fantastisk.

– Det är en fantastisk byggnad. Folk tänker bara på höjden, men också bredden och vidden känns helt enorm när man står precis vid den.

Korrekt städning ger bättre trivsel

6 sep 2016

En ren och fräsch miljö föder glädje och trivsel och det är bara att se till hur man mår i sitt eget hem. Möts man efter en dag på jobbet av ett skinande rent hem så kommer man förmodligen att må bättre än om det motsatta sker och där man möts av smuts, damm, kläder på golvet och en massa disk på bordet. Enkel och logisk matematik som dessutom har en hälsoaspekt att ta hänsyn till. En smutsig toalett är full av bakterier och kommer man i kontakt med sådana så riskerar man också att blir sjuk.

Kort och gott; städning är en del av vardagen och har man problem – något som många i dagsläget har – med att hinna så finns det numera ett frikostigt och generöst avdrag att använda sig av. Att vi generellt åtar oss lite för mycket – vi jobbar mer, vi ska hinna träna, köra barnen, laga mat, träffa vänner  - gör att fler och fler använder sig av en extern, professionell partner för hemstädning och där man betalar genom rut-avdraget där man drar av 30% av den totala arbetskostnaden och får summan tillbaka på skatten. Rut-avdraget är möjligt att använda över hela Sverige, men det har visat sig vara extra populärt och extra välbehövligt i våra större städer där man, helt enkelt, har en lite stressigare vardag.

Att en familj i Stockholm har hemstädning är således inte ett tecken på vare sig  lättja eller lathet; det är helt enkelt något som används för att förenkla deras vardag och som gör att deras liv blir lite lättare. Man filar ned de skarpa kanterna på bitarna i sitt livspussel och som vi sa ovan – städning är extremt viktigt. Både för humör, trivsel och hälsa.

Kontorsstädning är lika viktig

Tyvärr så tar inte många arbetsgivare frågan om städning på lika stort allvar - trots att det är mycket viktigt med bra kontorsstädning i Stockholm. Ser man till en vanlig arbetsplats och frågar de anställda där hur de tycker att deras städning sköts så kommer en stor del att skaka på huvudet och säga att den lämnar mer att önska. Det städas, helt enkelt för sällan, det städas för dåligt och detta är också något som i allra högsta grad syns i de anställdas prestation.

Vi kan här ge ett exempel på detta och vi säger att vi befinner oss på ett kontor i Stockholm; ett kontor inom telemarketing och där tjugo stycken anställda finns. Fasta platser gäller och varje person har en egen liten hörna där de sitter och ringer, där de mailar och där de sköter sina jobb. Utöver detta så har kontoret i Stockholm två stycken toalett, man har en lokal där man kan sätta sig och äta och man har ett gemensamt kök där man kan tillaga sin lunch.

Företaget har under en period haft lite sämre resultat än förväntat och ledningen känner sig manade att se över budgeten för att spara pengar. Det självklara valet här blir att man byter partner för sin kontorsstädning; det städföretag man anlitat i Stockholm är förvisso bra – men de kostar lite mer pengar än vad en annan städfirma gör och av den anledningens å säger man upp avtalet och inleder ett nytt samarbete för kontorsstädning med det nya, lite billigare företaget. Man har tjänat pengar!

Men; har man vunnit på beslutet i det långa loppet? Nej. Det som visar sig är att den nya städfirman inte alls sköter sig, man städar undermåligt – de anställdas platser är smutsiga, det försvinner viktiga papper och det ser allmänt ostädat ut. Toaletterna ser förskräckliga ut; ringarna är gula och det är i varje hörn stora samlingar av damm och ingrodd smuts. Köket på kontoret i Stockholm är även det skitigt; matrester ligger kvar i diskhon, microvågsugnen är full av matstänk och fett och fläkten är alldeles ingrodd i stekos. Kort och gott; den nya partnern för kontorstädning sköter inte sina åtaganden på samma sätt som den förra städfirman gjorde.

Konsekvenser av sämre kontorsstädning i Stockholm

Hur visar då detta sig i slutändan? Jo, det kommer att synas och det kommer inte att vara något som märks med detsamma. Säg att denna undermåliga kontorsstädning pågått i ett halvår och att man först då kan sammanfatta och se effekterna av det dåliga jobbet. Konsekvenser enligt följande:

  • Sämre stämning. De anställda kommer att ge varandra små pikar om städningen. ”Hur ser det ut på din plats? Vem har lagat mat? Vem var på toaletten senast ?”. Anmärkningar som skapar en oro och som leder till en betydligt sämre stämning på kontoret.
  • Sämre kvalitet på jobbet. Den sämre stämningen gör att de anställda inte jobbar lika effektivt längre. Man är inte beredda att offra sig på samma sätt för företaget och för varandra. Följden av detta:
  • Sämre resultat. I slutändan så kommer företaget i Stockholm att se att resultaten blir sämre och där bytet av partner för kontorsstädning visat sig bli extremt kostsam. Där man sparat pengar på att byta städfirma har man tappat i omsättning – tiofalt; minst.
  • Sjukdomar: fler sjukdagar kommer som ett brev på posten till en följd av den sämre städningen. Sjukdagar där de anställda dels blir sjuka och där de dels ringer in sig sjuka på grund av att man inte trivs.
  • Kundmöten. Att det då och då sker kundmöten på kontoret i Stockholm leder inte längre till några större affärer och avslut. De potentiella kunderna och investerarna blir obekväma av den bristfälliga hygienen på kontoret; man ser den undermåliga kontorsstädningen som ett tecken på oseriositet och man tar – som det så vackert heter – sina affärer till ett annat företag istället. Ett företag som tar sin kontorsstädning på ett lite större allvar.

← Äldre inlägg