Anlita firma för kontorsstädning – 3 saker att ha i åtanke


Idag har nästan alla kontor en städfirma som kommer och sköter om städningen. Det här frigör givetvis en mängd viktig tid till annat. Har man slagit sig ner i ett nytt kontor finns det ett antal praktiska saker att tänka på när det kommer till att anlita städhjälp. För det första vill man hitta en firma för kontorsstädning som man känner sig trygg med. För att göra det finns det en del praktiska saker man kan ha i åtanke.

Om du har öppnat kontor i en storstad, Stockholm till exempel, har du av naturliga skäl fler firmor att välja mellan. Med ett större utbud kommer både fördelar och nackdelar. Läs mer om detta nedan.

En kvinna använder städmaskin

Hur ofta vill du ha städhjälp?

Det här är något som du på förhand bör ha bestämt dig för. Detta eftersom det bör stå med i en offertförfrågan, då det påverkar jobbets omfattning i mycket hög grad. En offertförfrågan bör alltid vara så detaljerad som möjligt. Detta för att firman som utför kontorsstädningen skall kunna ge ett så korrekt pris som möjligt på förhand.

Att bestämma hur ofta man vill ha städhjälp kan dock vara svårt om man inte har någon tidigare erfarenhet av kontorsstädning i Stockholm. Är man osäker kan det vara en god idé att ringa en städfirma för att fråga vad de skulle rekommendera. Det som kan vara bra att informera om är hur stora kontorslokalerna är och hur många människor det brukar vara i rörelse.

Ofta brukar man kunna välja mellan att ha städning varje vecka, flera gånger i veckan eller till och med varannan vecka. Vill man testa på att anlita en firma för kontorsstädning, går nästan alla att boka för ett enstaka tillfälle.

Var ligger kontoret?

Var kontoret ligger kan ha viss inverkan på priserna. I en större stad som till Stockholm till exempel, finns ett större utbud. Med ett stort utbud kan det vara läge att ta in så många offerter som det bara går, för att sedan ställa dessa mot varandra. Givetvis fungerar inte detta bara i Stockholm, utan i de flesta större städerna i landet. I Stockholm och i Göteborg kan dock detta appliceras med bäst effekt.

Tänk dock på att inte gapa efter alldeles för mycket. I sådana fall kan du gå miste om en riktigt bra deal.

Träffa städfirman

När du, kanske efter mycket om och men, bestämt dig för att anlita en städfirma kan det vara bra att boka ett möte. På så vis kan du träffa medarbetarna eller en representant personligen. Att känna sig trygg med firman man anlitar är A och O – en kontorsstädning kan ju ofta ske när man inte är själv är närvarande. Ett tips är att fråga efter referenser, försäkringar och miljömärkningar.

Här kan det även vara bra att informera om praktiska saker. Kommer städfirman till exempel att behöva låsa kontoret själva? I sådana fall bör de känna till ev. larmkoder, och få ett nummer dit de kan ringa om något skulle hända.

10 Feb 2017